• 1

    1

  • 2

    2

  • 3

    3

  • 4

    4

  • 5

    5

  • 6

    6

  • 7

    7

  • 8

    8

  • 9

    9

  • 10

    10

  • 12

    12

  • 13

    13

 

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی بخش چهارم

 رؤساي محترم سازمان جهاد كشاورزي استان

 سلام عليكم

 به موجب نامه شماره 172485/38242/22 مورخ 25/10/86 دبير محترم كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست هيأت دولت و در اجراي ماده (6) آيين نامه اجرايي قانون اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها، موضوع تصويبنامه شماره 59879/ت37110 ﻫ مورخ 19/4/86 هيأت محترم وزيران به پيوست «دستورالعمل ضوابط تشخيص اراضي زراعي و باغها در خارج از محدوده شهرها و شهركها و طرح هادي روستاها»براي اجراء ابلاغ مي گردد.

 محمد رضا اسكندری وزير جهاد كشاورزي                                                        

   

 ضوابط تشخيص اراضي زراعي و باغها در خارج از محدوده شهرها، شهرك ها و طرح هادي روستاها

 ماده  1- اصطلاحات مندرج در اين ضوابط درمعاني مشروح زير بكار مي رود:

 الف اراضي تحت كشت : اراضي كه تحت كشت محصولات زراعي قرار دارد.

 ب- باغ مثمر: محلي است كه داراي محدوده اي معين و مشخص بوده و در آن محصولات باغي يا درختان ميوه يا مو به وسيله اشخاص غرس و يا پيوند شده باشد و تعداد درخت ميوه يا مو در هر هكتار آن از يكصد اصله كمتر نباشد و درمورد درختان خرما و زيتون تعداد در هر هكتار از پنجاه اصله كمتر نباشد.

 تبصره اراضي تحت كشت چاي، باغ محسوب مي گردد.

 پ باغ غيرمثمر و قلمستان : محلي است كه داراي محدوده اي معين و مشخص بوده و در آن درختان غيرمثمر به وسيله اشخاص غرس شده و تعداد درخت در هر هكتار آن از هزار اصله كمتر نباشد .

ت زمين آيش : زمين دايري است كه به صورت متناوب طبق عرف محل براي دوره معيني بدون كشت بماند.

ث- اراضي تحت فعاليتهاي موضوع تبصره(4)الحاقي به ماده  يك قانون اصلاح حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها كه درحكم اراضي زراعي و باغها محسوب ميشوند، شامل موارد زير مي باشد :

 1-اراضي زراعي و باغها كه قبل از اجراي قانون اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها بدون اخذ مجوز از كميسيون تبصره (1) ماده (2) به فعاليتهاي موضوع تبصره (4) اختصاص يافته و اجرا شده باشند.

 2-عرصه فعاليت هاي طرح هاي موضوع  تبصره (4) الحاقي به ماده (1) قانون كه با رعايت ضوابط زيست محيطي و موافقت سازمان جهادكشاورزي مجوز لازم را دريافت مي نمايند.

 3-اراضي زراعي و باغها كه قبل از تصويب قانون اصلاح قانون حفظ كاربري به موجب تصميمات كميسيون تبصره (1) ماده  (2) به فعاليتهاي موضوع تبصره فوق تغيير كاربري پيدا نموده اند.

 تبصره مواردي كه زمين قبلا" سابقه بهره برداري به يكي از شيوه هاي مندرج در بندهاي  "الف" تا "ث" اين ماده  را داشته ولي بدون تغيير نوع استفاده در چارچوب قوانين و مقررات، به يكي از شيوه هاي فوق بهره برداري نمي شود مشمول اين ضوابط مي باشد.

 ماده  2 اراضي تحت كشت، آيش وباغات آبي، ديم اعم از داير و باير كه سابقه بهره برداري داشته باشد و اراضي تحت فعاليتهاي موضوع تبصره (4) الحاقي به ماده(1)قانون كه در حكم اراضي زراعي و باغها محسوب مي شوند توسط كارشناس يا كارشناسان منتخب سازمان جهادكشاورزي استان بر اساس فرم مربوط و با درنظر گرفتن وضعيت و موقعيت اراضي مورد نظر و كاربري ساير اراضي همجوار و با لحاظ يك يا چند مورد از موارد نه گانه بررسي ميشود و پس از اعلام نظر  مدير جهاد كشاورزي شهرستان، توسط رئيس سازمان جهاد كشاورزي يا با تقويض وي، مدير امور اراضي استان نسبت به تشخيص زراعي يا باغي بودن عرصه و يا غير زراعي و باغي بودن محل اجراي طرح اعلام نظر ميشود و مراتب جهت اقدامات بعدي به دبيرخانه كميسيون تبصره (1) ماده (2) اصلاحي قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها مصوب 1385- ابلاغ مي گردد:

 1-سند مالكيت، بنچاق و نسق زراعي كه مؤيد زراعي بودن زمين يا باغ باشد.

 2-سوابق كشت و كار

 3-اراضي زراعي و باغهاي واقع در محدوده قطب ها ي كشاورزي و يا شركتهاي سهامي زراعي يا شركت هاي تعاوني توليد و مانند آنها.

 4-استعلام محلي.

 5-ساير اراضي زراعي و باغها واقع درزير دست سدها و شبكه هاي آبياري كه در اجراي برنامه هاي توسعه به قلمرو اراضي كشاورزي افزوده مي شود.

 6-نظريه مركز تحقيقات كشاورزي ومنابع طبيعي در رابطه با كيفيت آب و خاك حسب نياز.

 7-تهيه گزارش مصوب (عكس، فيلم و...) حسب نياز.

 8-استفاده از عكس هاي هوايي يا تصاوير ماهواره اي عرصه مورد نظر حسب نياز.

 9-منابع تأمين آب براي اراضي آبي.

 تبصره 1- مديريت جهاد كشاورزي شهرستان مكلف است همزمان با بررسي كارشناسي مراتب وقوع يا عدم وقوع اراضي مورد نظر درمناطق چهارگانه محيط زيست را از اداره حفاظت محيط زيست شهرستان استعلام نمايد و اداره ياد شده نيز مكلف است ظرف مدت يك ماه نظريه خود را به مديريت جهاد كشاورزي اعلام نمايد، عدم ارسال پاسخ در مهلت تعيين شده مانع از انجام اقدامات بعدي نخواهد بود.

 تبصره 2 در مورد اراضي ملي و دولتي كه از طريق مراجع ذي صلاح براي اجراي طرح هاي زراعي و باغي واگذار گرديده تاقبل از انتقال قطعي مطابق قرارداد واگذاري اراضي ملي و دولتي عمل خواهد شد.

 شماره : 30523/020 تاريخ: 26/8/86

 

 رؤساي محترم سازمان جهاد كشاورزي استانها

 سلام عليكم

 به پيوست دستورالعمل موضوع ماده 8 آيين نامه اجرايي قانون اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها موضوع تصويب نامه شماره 59879/ت 37110 ﻫ مورخ 19/4/1386 هيأت محترم وزيران كه با هماهنگي وزارتخانه هاي«كشور»، «مسكن و شهرسازي» و «امور اقتصادي و دارايي» تهيه شده است، جهت اجراء ابلاغ مي گردد. 

 محمد رضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي

 

دستورالعمل نحوه تقويم و ارزيابي اراضي زراعي و باغها موضوع تبصره (3) الحاقي ماده (2) اصلاحي قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها موضوع ماده 8 تصويب نامه شماره 59879/ت 37110 ﻫ مورخ 19/4/1386 هيأت محترم وزيران

 الف) تركيب كميسيون تقويم و نحوه تشكيل آن:

 1-كميسيون تقويم در هر يك از شهرستانها با حضور نمايندگان استانداري، سازمان امور اقتصادي و دارايي و سازمان جهاد كشاورزي در مديريت جهاد كشاورزي شهرستان تشكيل كه جلسات آن با حضور كليه اعضاء رسميت يافته و رأي اكثريت اعضاء معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.

 تبصره 1: استانداري، امور اقتصادي و دارائي و جهاد كشاورزي استانها موظفند ظرف يك ماه پس از ابلاغ اين دستورالعمل نمايندگان خود را براي عضويت در كميسيون تقويم شهرستانها به دبيرخانه كميسيون تبصره 1 ماده 1 معرفي نمايند.

 تبصره 2: حضور اعضاء كميسيون قائم به شخص بوده و حق تفويض و تعيين جانشين يا نماينده را نخواهند داشت.

 تبصره3: معرفي يك نماينده براي عضويت در چند كميسيون تقويم در شهرستانهاي تابعه استان حسب مورد بلامانع مي باشد.

 2-كميسيون تقويم موظف است حداكثر ظرف 20 روز پس از درخواست مديريت جهاد كشاورزي شهرستان نسبت به تقويم و ارزيابي اراضي اقدام نمايد.

 3-مديريت جهاد كشاورزي استان موظف است نسبت به تشكيل دبيرخانه، ثبت و نگهداري سوابق اقدام نمايد.

 تبصره: رئيس اداره يا كارشناس مسئول امور اراضي شهرستان به عنوان دبير كميسيون تعيين مي گردد.

 ب) نحوه تقويم و ارزيابي:

 قيمت روز اراضي زراعي و باغها با كاربري جديد يا مورد تقاضا توسط كميسيون تقويم، با در نظر گرفتن ارزش كاربري هاي مشابه در نزديكترين فاصله عرفي از محل وقوع ملك، دوري و نزديكي به شهرها، روستاها و امور خدماتي و زير بنايي و با انجام بررسي هاي فني و تحقيقات محلي و بازديد زمين، ديده مي شود.  قيمت تعيين شده نبايد كمتر از قيمت روز زمين با كاربري فعلي باشد.

 ج) نحوه ايجاد وحدت رويه و نظارت:

 1-بمنظور نظارت بر حسن اجراي دستورالعمل و عملكرد كميسيونهاي تقويم و ارزيابي شهرستانها، سازمان جهاد كشاورزي موظف است نسبت به پيگيري معرفي به موقع نمايندگان استانداري و امور اقتصادي و دارايي، تشكيل به موقع كميسيونها و تنظيم صورتجلسات مربوطه و ابلاغ آن اقدام نمايد.

 2-سازمان امور اراضي موظف است به منظور ايجاد وحدت رويه نسبت به تهيه فرم هاي موضوع اين دستورالعمل اقدام نمايد.

3-تصميم كميسيون تقويم از زمان اعلام به متقاضي به مدت 6 ماه اعتبار خواهد داشت و در صورت انقضاي مدت مذكور و يا عدم واريز عوارض در مدت مقرر،  قيمت ملك مجددا" توسط كميسيون تقويم تعيين و اعلام خواهد شد.

4-در مهلت اعتبار تقويم، كميسيون پس از اعلام نظريه كارشناسي خويش به مديريت جهاد كشاورزي شهرستان، حق تجديد نظر در قيمت تقويم شده را ندارد. 

 5-مديريت جهاد كشاورزي شهرستان يا دبيرخانه كميسيون مجاز به قبول درخواست تخفيف و يا تقسيط و يا هر گونه مساعدت ديگري در خصوص عوارض موضوع ماده 2 قانون نمي باشد.

 6-آن دسته از تغيير كاربري هاي غير مجاز كه كميسيون اقدام به ارزيابي نموده و پرونده مربوطه در محاكم قضايي مطرح و منجر به صدور حكم قطعي نگرديده در پايان مهلت 6 ماهه اعتبار ارزيابي،  مديريت جهاد كشاورزي موظف است از كميسيون تقويم، ارزيابي جديد را درخواست و كميسيون نيز مكلف است حداكثر ظرف مدت 20 روز قيمت گذاري جديد را به مديريت مذكور اعلام نمايد.

 7-سازمان جهاد كشاورزي موظف است هر سه ماه يكبار گزارش واريز عوارض موضوع ماده 2 قانون را پس از تأييد خزانه به سازمان مسكن و شهر سازي ارسال نمايد.

 شماره : 20999/020 تاريخ: 12/6/86

 

رؤساي محترم سازمان جهاد كشاورزي استانها

 سلام عليكم

 در اجراي ماده 11 آيين نامه اجرائي قانون اصلاح حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها موضوع تصويب نامه شماره 59879/ت 37110 ﻫ مورخ 19/4/86 هيأت محترم وزيران به پيوست «دستورالعمل تعيين مصاديق تغيير كاربري غير مجاز» موضوع ماده 10 الحاقي به قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها، براي اجراء ابلاغ مي گردد.

 محمد رضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي

 

دستور العمل تعيين مصاديق تغيير كاربري غير مجاز موضوع ماده 10 قانون اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها

 مصوب 1/8/1385 مجلس شوراي اسلامي موضوع ماده 11 تصويب نامه شماره 59879 /ت 37110    مورخ 19/4/1386 هيئت وزيران

1-اقدامات ذيل در صورتي كه در اراضي زراعي و باغهاي موضوع قانون اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها و بدون رعايت ضوابط و مقررات مربوطه و اخذ مجوز از كميسيون تبصره يك ماده يك و يا موافقت سازمان جهاد كشاورزي در قالب طرح هاي تبصره 4 الحاقي قانون مذكور حسب مورد صورت گيرد و مانع از تداوم توليد و بهره برداري و استمرار كشاورزي شود به عنوان مصاديق تغيير كاربري غير مجاز تلقي مي گردد:

 برداشت يا افزايش شن وماسه.

 ايجاد بنا و تأسيسات.

 خاكبرداري و خاكريزي.

 گود برداري.

 احداث كوره هاي آجر و گچ پزي.

 پي كني.

 ديواركشي اراضي.

 دپوي زباله، نخاله و مصالح ساختماني، شن و ماسه  و ضايعات فلزي.

 ايجادسكونتگاههاي موقت.

 استقرار كانكس و آلاچيق.

 احداث جاده و راه.

 دفن زباله هاي واحد هاي صنعتي.

 رها كردن پساب هاي واحد هاي صنعتي، فاضلاب هاي شهري، ضايعات كارخانجات.

 لوله گذاري.

 عبورشبكه هاي برق.

 انتقال و تغيير حقابه اراضي زراعي و باغات به ساير اراضي و   فعاليتهاي غير كشاورزي.

 سوزاندن، قطع و ريشه كني  و خشك كردن باغات به هر طريق.

 مخلوط ريزي و شن ريزي.

 احداث راه آهن و فرودگاه.

 احداث پارك و فضاي سبز.

 پيست هاي ورزشي.

 استخر هاي ذخيره آب  غير كشاورزي.

 احداث  پاركينگ مسقف و غير مسقف.

 محوطه سازي (شامل سنگفرش و آسفالت كاري، جدول گذاري، سنگ ريزي و موارد مشابه).

 صنايع تبديلي و تكميلي و غذايي و طرح هاي موضوع تبصره 4 فوق الذكر.

 صنايع دستي.

 طرح هاي خدمات عمومي.

 طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي مصوب مجلس شوراي اسلامي (ملي استاني).

 تبصره: تشخيص ساير مصاديق تغيير كاربري غير مجاز به عهده سازمان امور اراضي كشور بوده و سازمان جهاد كشاورزي استان موظف است در صورت ابهام نظريه سازمان مذكور را استعلام و بر اساس آن عمل نمايد.

 2-تغيير هر يك از فعاليتها و طرح هاي موضوع تبصره 4 الحاقي به ماده يك قانون به خارج از مصاديق و ضوابط تبصره مذكور بدون اخذ مجوز از كميسيون تبصره 1 ماده 1 قانون تغيير كاربري غير مجاز تلقي مي گردد.

 تبصره: تغيير فعاليتها و طرح هاي موضوع تبصره 4 الحاقي به ماده يك قانون به ساير طرح هاي مندرج در تبصره مذكور مستلزم اخذ گواهي لازم از اداره كل محيط زيست استان و موافقت رئيس سازمان جهاد كشاورزي مي باشد.

 شماره : 1449/020 تاريخ: 26/1/87